Beboerguide

Her finner du nyttig informasjon om hva slags bomiljø vi ønsker i Brattbakken borettslag.

Bo- og ordensregler

Et borettslag er et fellesskap, og som i alle andre fellesskap innebærer det å vise hensyn og forholde seg til andres forventninger daglig. Det er mange som bor i Brattbakken, og vi har noen regler som alle må forholde seg til. Her finner du en oversikt over dem.
Konfliktrådet i Agder ligger i Tordenskjolds gate 16, telefon 22 77 70 60, og er et gratis tilbud.


Ro

Det skal være alminnelig ro i boligområdet mellom kl. 23.00 og kl. 07.00 alle dager. Vi ber deg vise ekstra hensyn på søndager og helligdager.
Vi setter pris på at du er musikkinteressert, men tenk på naboen når du skrur opp volumknappen på stereoanlegget ditt. Spiller du et instrument, ber vi deg øve mellom kl. 08.00 og kl. 20.00. Det samme gjelder for bygningsarbeid o.l.


Risting og tørking

Det er ikke morsomt å få naboens støv inn gjennom vinduene. Vi setter derfor pris på om du rister tepper og annet utenfor husene.
Vis også hensyn når du tørker tøy. Dersom du tørker tøy på terrassen eller verandaen, ber vi om at klessnorene ikke overstiger rekkverket.


Grilling

Vi ber alle ta hensyn til sine naboer. For asmatikere kan os fra kullgrill være til stor plage, og vi ber derfor flest mulig bruke gass/elektrisk grill!
Bruk av engangsgrill er ikke tillatt!

Terrasser/
verandaer

Terrassen eller verandaen din trenger rengjøring 1-2 ganger per år. Spesielt viktig er det at avløpsrørene holdes åpne og frie for løv og annet rask. Dersom vann ikke får renne fritt gjennom rørene, kan både du og naboene få store problemer med vann som siver inn i boligen. Hvis dette problemet oppstår, kan det være du som andelsinnehaver som blir stående ansvarlig for utbedring og ta omkostningene for skaden.


Partytelt/
Paviljonger/
Trampoliner

Oppsett av paviljonger og trampoliner skal godkjennes av styret, og det skal sendes nabovarsel.
Paviljonger skal monteres på fast grunn, ikke på terrasser, og demonteres om vinteren.
Trampoliner skal ikke monteres mot vei.



Brudd på bo- og ordensregler

Styret i Brattbakken borettslag ønsker å vise skjønn og smidighet overfor beboerne. Styrets oppgave vil alltid være å finne gode og praktiske løsninger for det bomiljøet hver enkelt andelseier er en del av. Ved brudd på reglene forsøker vi alltid å løse det med en samtale.
Dersom det oppstår konflikt mellom beboere, og de ikke klarer å ordne opp seg imellom, kan Konfliktrådet kontaktes. Dette er et gratis tilbud til alle som bor i Kristiansand kommune. Konfliktrådet i Agder ligger i Tordenskjolds gate 16, telefon 22 77 70 60.
Vi må minne deg om at når du som kjøper skriver under på kontrakten med borettslaget om overtakelse av en leilighet eller et hus, skriver du samtidig under på at du har sett og forplikter deg til å følge de bo - og ordensregler som til enhver tid gjelder i borettslaget.
Dersom bo - og ordensreglene brytes, vil det anses som brudd på den kontrakten som er inngått med borettslaget.
Gjentatte brudd på reglene vil bli tatt opp med deg som andelseier, og du vil bli gitt en muntlig eller en skriftlig advarsel. Dersom forholdene ikke bedrer seg, kan styret vurdere at det foreligger et betydelig mislighold av kontrakten. Styret kan i ytterste konsekvens gå til oppsigelse av kontrakten.

Ansvarsfordeling

Borettslagets ansvar

Her finner du informasjon om ansvarsområdene til borettslaget samt hvordan du som beboer skal gå frem ved feil og mangler. Borettslaget har også forsikringer som dekker skader på boligen og tilbygg.

Ansvarsområder

Bygningsmassen
Borettslaget har ansvaret for selve boligmassen. Dette inkluderer alt av utvendige dører og vinduer, så vel som kledningen og grunnmuren. Innvendige forhold er i utgangspunktet beboers ansvar, men borettslaget har også ansvar for selve motoren til villavent, samt for vanntilførsel til og med hovedkran. Det betyr at f.eks. varmtvannsberederen ikke er borettslagets ansvar.
Tilbygg skal som hovedregel vedlikeholdes av beboer og ikke av borettslaget. Det er viktig å informere om dette ved salg av bolig.


Brannvern

Borettslaget ved styret har ansvaret for at hver bolig har nødvendig varslings- og slokkeutstyr, og at hver bolig har en forsvarlig rømningsvei ved brann. Det betyr at alle trehus skal ha én brannvarsler i hver etasje og at leilighetene i terrasseblokkene skal ha to brannvarslere installert. I tillegg skal alle boligene ha et brannslukningsapparat.
Borettslaget utfører jevnlige sjekker for å sørge for at alt dette er på plass og vil bytte defekt utstyr og erstatte utstyr som mangler. Kontakt kontoret hvis du mangler noe av dette i din bolig.


Forsikring

Borettslaget har en forsikring som dekker hele bygningsmassen under ett. Denne forsikringen dekker også tilbygg og frittstående konstruksjoner. Frittstående konstruksjoner har begrenset forsikringsdekning på kr. 300.000, med mindre de meldes inn til forsikringsselskapet.
Forsikringen har en egenandel på kr. 10.000 (2020) og denne dekkes av borettslaget så sant skaden ikke er begrenset til tilbygg eller frittstående konstruksjoner som er satt opp av beboer eller skjer på innvendige rør og konstruksjoner.
Borettslagets ansvar stopper ved hovedkran i boligen og alle interne konstruksjoner og rør er i utgangspunktet beboersansvar. I slike tilfeller vil beboer måtte betale egenandelen hvis forsikringen skal benyttes.
Skader på bygningsmassen skal meldes til Sørlandet Boligbyggelag (SBBL) enten via kontoret eller ved kontoret på kopi.


Ansvarsfordeling

Beboers ansvar

Indre vedlikehold

I henhold til standard kontrakt har du som andelseier plikt til å utføre indre vedlikehold. Dette betyr at dersom noe av det faste innboet eller den innvendige bygningen ødelegges eller skades, er det din plikt å rette opp denne skaden. Ved montering på vegger er det beboers ansvar å påse at dette blir korrekt utført.


Kjøring og parkering

Brattbakken Borettslag ønsker å være en trygg plass for alle beboere og et grønt borettslag. Vi har et godt system med avfallssortering og lagt til rette for minimalt med motorisert ferdsel på området. Hele borettslaget er sone parkering forbudt og fartsgrensen er satt til 10km/t.

Kjøring i stiene

Kun nødvendig kjøring til eiendommene er tillatt. Med nødvendig kjøring menes varetransport, kjøring av eldre og syke og tung last. Kjøretøyene som benyttes skal imidlertid straks etter av – eller pålessing kjøres ut av området og eventuelt parkeres på anviste parkeringsplasser da hele borettslaget er skiltet som sone parkering forbudt med parkering kun på viste plasser. Det tillates at det står biler i stiene i forbindelse med kjøring av eldre og syke og ved på- eller avlessing av

Parkering for beboere og gjester

Alle enheter har egen parkeringsplass. Ikke reserverte plasser er forbeholdt besøkende i borettslaget og skal ikke benyttes av beboere til bil nr. 2 eller firmabil. Har du behov for en ekstra parkeringsplass, kan denne leies av borettslaget. Kontakt kontoret for mer informasjon. Ved spesielle anledninger eksempelvis flytting, syketransport, håndverker o.l. kan man ved henvendelse til kontoret få utvidet parkeringstillatelse. Dette gjelder også hvis man skal ha en tilhenger parkert i forbindelse med rydding eller om man skal ha gjester som skal stå på gjesteparkeringen i lengre tid.

Elektronisk registrering på gjesteparkering

All parkering på gjesteparkeringen skal skje ved elektronisk registrering på takstgruppe 6511 i appen «Apcoa Flow» som kan lastes ned fra App Store og Play Butikk. Dette er samme app som kan benyttes på alle parkeringsplasser som administreres av Apcoa. Man kan registrere seg for 24 timer om gangen. Har man behov for å stå mer enn 24 timer, kan man starte parkeringen på nytt hver dag. Det er i utgangspunktet ingen begrensning på hvor mange dager på rad man kan stå, men ved utvidet bruk vil det komme henvendelse fra borettslaget om man faktisk er gjest eller ikke. Beboere som benytter gjesteparkering til bil nr. 2 eller firmabil, kan bli ilagt gebyr. Bilene kan også i ytterste konsekvens bli svartelistet fra gjesteparkeringen. Borettslaget har parkeringsplasser til leie for beboere som har behov for ekstra plasser.

Spørsmål og svar (FAQ)

  • Jeg får gjester som skal være her i flere dager. Hvordan gjør jeg det? 
    Gjestene kan fornye parkeringen dag for dag under oppholdet siden man ikke trenger å forlate området før man starter ny parkering. Man kan også be kontoret legge inn oppholdet

  • Koster det noe å stå lengre enn 24 timer?
    Nei, parkeringen er alltid gratis for gjester

  • Gjesten min har ikke smarttelefon. Hva gjør jeg?
    Dette kan løses ved at du som beboer legger inn bilnummeret til gjesten i din app slik at du kan starte parkeringen for dem. Appen til Apcoa har støtte for flere kjøretøy. Bare pass på at du starter parkeringen for riktig kjøretøy.

  • Jeg har noen som besøker meg fast, må de registrere seg hver gang?
    Ja, i utgangspunktet må de det, men man kan ved spesielle tilfeller få spesialtillatelse som gjør at man kan stå på gjesteparkeringen så ofte man vil uten å registrere seg. Dette gjelder ikke for beboere i borettslaget.

Vaktmester

Brattbakken borettslag har egen vaktmester som har arbeidstid fra kl. 08.00 til 16.00 mandag-fredag.
Vaktmesteren skal kontaktes ved vannlekkasje og berederskader dagtid. Etter kl. 16.00 må det ringes til rørlegger.


Vaktmester har sin arbeidsinstruks og alle henvendelser skal gå via kontoret. Oppgaver kan registreres pr. epost til post@brattbakkenbrl.no eller ved å kontakte kontoret i åpningstidene.
Vaktmester skal ikke brukes til hjelp inne i leiligheter, utover vannlekkasje. Det er beboers eget ansvar å skaffe autorisert hjelp.


Fremleie/bruksoverlating av din andel

All fremleie/bruksoverlating av din leilighet utover 30 dager pr. år skal søkes til styret for godkjennelse. Søknaden leveres til kontoret. Kontrakten skal underskrives av andelseier og leietaker i to eksemplarer, og det skal betales et gebyr på kr. 1720,- til Sørlandet Boligbyggelag. Ny leietaker skal godkjennes av styret i borettslaget før en eventuell leiekontrakt underskrives og leietaker flytter inn.
Ved utleie under 30 dager skal borettslaget informeres om hvem som bor i leiligheten. Leietaker skal dessuten informeres om vannstopper, avfallshåndtering og generelle bo- og ordensregler.


Ordninger for beboere

Terrassebord

Borettslaget dekker kostnad til nye terrassebord hvor det er nødvendig med bytte. Dette må bestilles via kontoret innen 15. mai og vil bli levert til beboer i begynnelsen av juni. Kostnader med selve leggingen må dekkes av beboer selv.


Maling

Maling av enhetene gjennomføres av borettslaget ved behov. Dette gjelder både trehus og terrasseblokker. Beboere som ønsker å male deler av huset sitt selv, kan få maling av borettslaget. Kostnader ved maling av større tilbygg og utbygginger, dekkes av beboer.


Håndverkere

Borettslaget har inngått rammeavtaler med lokale håndverkere. Beboere oppfordres til å benytte disse.
Rørlegger: Egeland Rør
Byggmester: Byggmester Oddleif Henriksen

Elbil

Anskaffelse av elbil/ladbar hybrid

Borettslaget er positiv til elbil og har ladeinfrastruktur i alle garasjeanleggene. I Musseronstien er det installert ladeinfrastruktur til Zaptec-ladere mens det i garasjeanleggene i Morkelstien, Kremlestien, Kantarellstien og Riksestien er installert ladeinfrastruktur til Easee-ladere. Det er ulovlig å lade kjøretøy direkte i vanlig stikkontakt og det kan bli ilagt gebyr fra borettslagets side ved brudd på forbudet.
Borettslaget skal kontaktes før man anskaffer elbil. Beboer må bekoste ladestasjon før man kan lade elbil/ladbar hybrid. I Musseronstien må man kontakte Elektrotema mens det er KEAS som er ansvarlig i de andre anleggene. Det er ikke mulig å benytte seg av ladere eller installatører fra andre firma da det er Elektrotema og KEAS som er ansvarlig for oppsett av ladeanleggene.


Pris og fakturering

Generalforsamlingen i Brattbakken borettslag vedtok i 2019 at ladeprisen skal være faktisk kostpris pr. kWt pluss administrasjonsgebyr. Prisen pr. kWt beregnes basert på gjennomsnittsprisen pr. kvartal. I tilleg til pris pr. brukt kWt betaler beboere kr. 100,- pr. måned i nettleie. Strømforbruk faktureres på etterskudd 4 ganger pr. år og administrasjonsavgiften er på kr. 25,- pr. kvartal.
Forbruk leses automatisk av i alle anleggene hvert kvartal.


«Offentlig» lader

Borettslaget har noen offentlige ladere som kan benyttes av beboere som ikke eier egen bolig og av gjester til borettslaget. For å kunne benytte disse laderne, må man registrere seg hos borettslaget ved å fylle ut skjemaet som ligger under dokumentarkivet. Det kreves en RFID-brikke for å kunne lade på disse laderne. Se skrivet for mer informasjon.


Avfallshåndtering

Brattbakken Borettslag ønsker å være et grønt borettslag. Vi har bygget søppelhus slik at du bl.a. ikke skal sjeneres av lukt. Vi håper at du hjelper oss med å få avfallssorteringen til å fungere ved å sortere husholdningsavfallet ditt som forklart nedenfor og ved å bruke søppelhusene.

Hageavfall og større gjenstander

Hver mandag henter vaktmester hageavfall og større gjenstander. Hageavfall må legges i gjennomsiktige søppelsekker og større gjenstander må merkes at de skal kastes. Vi gjør oppmerksom på at dette ikke må misbrukes ved å sette ut større møbler og avfall i forbindelse med oppussing. Denne type avfall vil ikke bli plukket opp.


I din boenhet

Alle boenhetene skal sortere avfall. Til dette formålet finnes det forskjellige avfallsdunker.


Brun søppeldunk

Skal benyttes til organisk avfall. Dette vil si matrester, planterester og annet avfall som er nedbrytbart. Her også alle typer frityrolje og matfett.
Du skal bruke spesielle nedbrytbare bioposer som du får på kontoret i Brattbakkstua eller ved henvendelse til Avfall Sør. Ikke bruk plastposer i disse dunkene.

Søppelhusene

I søppelhusene finner du store søppeldunker for husholdningsavfall. Det er viktig å presisere at søppelhusene ikke skal benyttes til avfall i forbindelse med oppussing, elektriske artikler eller andre store ting som møbler o.l.
Alt av søppel skal sorteres:
Brun søppeldunk – Organisk matavfall
Grønn søppeldunk – Papp og papir
Plastsekk – Rent plastavfall
Sort søppeldunk med rødt lokk – Glass og metall
Grå søppeldunk – Brennbart husholdningsavfall
Ta kontakt med vaktmester dersom du har større mengder spesialavfall. Med spesialavfall menes f.eks. spillolje, væske med oljerester, løsningsmidler, maling og lakk rester, tjære, avfall som inneholder tungmetaller, giftstoffer og plantevernmidler. Spesialavfall kan leveres til mottak hos Avfall Sør i Sørlandsparken der det er gratis å tømme for private husholdninger. Må vaktmesteren levere avfallet, koster det ganske mye pr. kilo.

Kjøp og salg av bolig

Skal du selge eller kjøpe bolig i Brattbakken borettslag i Kristiansand? Her finner du nyttig informasjon!

Overtakelse

Vaktmester skal være tilstede ved overtakelsen. Overtakelsen skal derfor skje i vaktmesters arbeidstid som er: mandag - fredag 08.00 - 16.00.
Selger skal gi beskjed til kontoret om når overtakelsen finner sted. Selger plikter også å opplyse megler og kjøper om hva boligen er tilført av tilbygg, terrasser, plattinger, gjerder o.l da beboer er ansvarlig for vedlikehold av dette. Borettslaget er kun ansvarlig for utvendig vedlikehold av den originale bygningsmassen.

Utstyr som følger boligen

Det skal følge med 2 stk. garasje/søppelhusnøkler til hver leilighet/bolig. Mangler en nøkkel ved overtakelsen, er selger av boligen ansvarlig for å skaffe/kjøpe ny til den nye andelseieren. Nøkkel fås ved henvendelse til kontoret.
Garasjeportåpner til fellesgarasje hvis boligens parkeringsplass er i et slik anlegg. Kontoret har oversikt over om enheten har fått utlevert garasjeportåpner. Hvis denne mangler, må selget skaffe/kjøpe portåpner ved å henvende seg til kontoret.
Alt av Telenors/Canal Digitals utstyr skal følge leiligheten/boligen.

Gratis verdivurdering og flyttevask

Alle som skal selge bolig i borettslaget tilbys gratis verdivurdering og flyttevask dersom man selger gjennom Krogsveen Kristiansand. Husk å vise til fordelen før oppdraget igangsettes.

Bestill verdivurdering på krogsveen.no